Er der noget værre end reportere og journalister, der skifter holdninger, som vinden skifter? Nej vel? Det er ulideligt at høre en journalist fortælle positivt om de organisationer, der arbejder for at højne vores manglende viden indenfor cirkulationsøkonomi, genbrug og bæredygtighed, for så at høre hende angribe de selvsamme organisationer for ikke at gøre deres arbejde en uge senere. Men sådan er det bare. Man kan ikke stole på nogen som helst nu til dags. Bare min mening.
Brug sund fornuft
Så hvad bør man gøre? Ja, man skal selv finde oplysninger – fra flere forskellige kilder – og så skal man bruge sin sunde fornuft. Sådan er det bare. Tag nu det her eksempel med en bygherre, som nægtede at anvende et materiale, bare fordi leverandøren forsikrede ham om, at der ikke findes bedre materialer på markedet. Det var jo ikke sandt. Entreprenøren mistede mange penge, fordi han stolede på leverandøren. Men han fandt materialer til sit byggeri, som både er bæredygtige og som ikke giver negative point på CO2-regnskabet. Et af materialerne er et nyt materiale, som ikke så mange her i landet kender – endnu!
Det hedder Thermotec og det bliver brugt som isoleringsmateriale i undergulve. Den samme bygherre fandt også alternative løsninger til solafskærmning i bygningen. Igen, det var ikke via de gængse og store leverandører. Det var via et forholdsvist lille firma, som dog har mere end 50 års erfaring med solafskærmning. Og ja, selv om firmaet har mange år på bagen, så betyder det jo ikke, at det vil være de traditionelle gardiner, det vil foreslå dig, når du henvender dig til dem. Nej, de er med på noderne og sørger altid for at have den viden, som du ikke har. Så du skal bare spørge dem, hvis du har en opgave, der handler om solafskærmning. Det er ikke svært. Det kræver et telefonopkald – og måske lidt ventetid. Men ikke mere end det.
Alternative løsninger
Hvordan har du det med den slags bygherrer, der kan finde alternative løsninger på akutte problemer – fx som det her med solafskærmning? Er du ikke glad for, at de findes? Det er jo dem, der vil overleve i konkurrencen. Og det er dem, der vil kunne skabe gode forhold for dig og din familie, når I skal til at bygge jeres eget hus. Vil det ikke være rart at få et par gode råd med på vejen, når det handler om solafskærmning i haven – eller gardiner i hjemmekontoret? Jeg spørger kun af nysgerrighed. Du behøver ikke at svare. Men altså, jeg kunne godt lide at vide, hvordan du selv finder dine materialer til dit byggeri. Har du lavet store og omfattende markedsundersøgelser, der udelukkende fokuserede på Estrich slidlagsgulve. Har du måske set billeder og videoer på YouTube af gardiner og andre former for solafskærmning blive demonstreret? Har du sat dig ind i den nye teknologi, som bliver brugt til at fremstille de nye tæpper til kontor og erhverv, som bliver mere og mere populære?
Uanset hvordan du skaffer dig viden om nye materialer i boligbyggeriet, så vær opmærksom på, at der findes andre produkter derude, som måske er bedre egnet til dit behov.
Byggebranchen er en hård branche. Der er meget stor konkurrence. Og der er mange konflikter imellem de store ingeniørfirmaer, der oftest får de store kontrakter. Du ser ofte meddelelser om at to store firmaer er i retten. Derfor valgte du for få år siden at blive selvstændig konsulent i byggebranchen. Det kan måske lyde lidt selvmodsigende: Stor konkurrence og få chancer for små firmaer. Men dit speciale, som handler om klimavenligt byggeri med fokus på etablering af gulve og belægning af dem, har været din redning. Der er ikke så mange mennesker, der virkeligt ved, hvordan et gulv skal konstrueres. Så din specialviden er dit levegrundlag i dag. Du bliver ikke rig. Men du tjener nok til, at du kan forsørge din familie – godt!
Undergulve ja – men hvad med tæppefliser?
I de sidste par år er der heldigvis sket det, at efterspørgslen på din viden om Thermotec og Estrich slidlagsgulve er steget. Du kan også se, at du får flere og flere kunder, der leder efter hjælp til gulvbelægningen, som bygningens brugere skal gå på. Du har især fået rigtigt mange henvendelser, der handler om linoleum som gulvbelægning i almindelige boliger. Her på det sidste går henvendelserne mest på, hvordan man bruger tæppefliser eller almindelige tæpper i boligerne. Det har fået dig til at tænke, at der er mode i gulvbelægning. Et år skal det være træ. Det næste skal det være linoleum. Og nu her på det sidste skal det åbenbart være tæpper. Det er lidt sjovt. Også pudsigt. Og farligt. Du kan jo også se, at du har fået flere konkurrenter her på det sidste. De ved lige så meget om tæppefliser, som du gør. Og de ved alt om linoleum.
Det får dig til at tænke, at du må til at åbne op for nye felter, hvor du kan bruge din ekspertise, så potentielle kunder – eller de eksisterende – ikke går forgæves.
Et af de felter bør måske være solafskærmning? Det er jo et must at have god solafskærmning på arbejdspladserne – og faktisk også i de private hjem! Nej, du skal ikke til at rådgive om forskellige tekstiler til gardiner i de små hjem. Men det kan sagtens tænkes, at et par gode råd om, hvornår det er fornuftigt at bruge gardiner i stedet for markiser eller andre former for solafskærmning, kan være en god introduktion til at trække nye kunder ind.
Kræver omtanke
Du skal tænke dig om. Det kan du mærke. Men tanken skræmmer dig ikke. Så du beslutter, at der skal skrives nogle gode tekster om solafskærmning i den private bolig, som kan sættes op på din hjemmeside. Du vil så følge udviklingen i de efterfølgende uger. Måske får du mange henvendelser fra private boligejere. Og hvad vil det fortælle dig? Ja, fx at der er mangel på viden, og at der er stor efterspørgsel efter god og effektiv solafskærmning i de private boliger.
Er du på vej væk fra dine store kunder? Måske. Måske ikke. Det kan kun tiden vise dig. Men hvis du er, så er du helt sikkert på vej hen til et voksende marked.